fbpx

Lämna in årsredovisningen digitalt direkt från Agoy

Lämna in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket, direkt från Agoy

Digital hela vägen med Agoy

Genom Agoy Bokslut & Skatt kan du lämna in din årsredovisning digitalt till Bolagsverket. Efter att din årsredovisning är klar återstår bara några få steg för att kunna skicka in den digitalt till Bolagsverket via Agoy.

Du låser din årsredovisning, fyller i nödvändiga uppgifter, skickar in genom en knapp i Agoy och får en bekräftelse på att den är mottagen. Hur smidigt som helst!

Med Agoy kan du ha en helt digital arbetsprocess ända in i mål och slipper onödigt krångel.

I dagsläget stödjer Agoy digital inlämning av årsredovisningar upprättade enligt K2-regelverket. Digital inlämning för årsredovisningar upprättade enligt K3-regelverket är under utveckling.

Så här gör du

Digital inlämning av K2-årsredovisning till Bolagsverket via Agoy

Steg 1: Gör klart din årsredovisning

  • Redan när du påbörjar din årsredovisning är det viktigt att du väljer att den ska lämnas in digitalt. Om du först väljer manuell inlämning och senare ändå vill lämna digitalt, så riskerar info att gå förlorad när du växlar. Det beror på att Bolagsverket vid digital inlämning inte accepterar alla fält som du kan lägga till när du lämnar manuellt.
  • Gör klart hela din årsredovisning i Agoy Bokslut & Skatt. För att kunna påbörja den digitala inlämningen måste årsredovisning markeras med status ”Klar” i Agoy.
  • Fyll i informationen steg för steg i sidomenyn vid årsredovisning i Agoy. Var noga med att alla uppgifter som krävs verkligen är ifyllda, annars kommer inte Bolagsverket att ta emot din årsredovisning när du försöker skicka in den.

Steg 2: Lås årsredovisningen och påbörja den digitala inlämningen

  • Första steget mot själva inlämningen är att låsa årsredovisningen, vilket sker med ett enkelt klick i Agoy.
  • Ange vem (vd eller en styrelseledamot i organisationen) som ska få mejlet från Bolagsverket som bekräftar inlämningen och som ska skriva under fastställelseintyget.
  • I nästa steg utför Agoy en kontroll av din årsredovisning mot Bolagsverket. Innehållet valideras och du får snabbt varningar om eventuella fel i årsredovisningen. Det ger dig en chans att backa och åtgärda felen innan du skickar in årsredovisningen på riktigt. Vissa varningar går att ignorera och du kan välja att lämna in trots dem, medan andra fel måste åtgärdas för att Bolagsverket ska acceptera att ta emot din årsredovisning digitalt.
  • Bekräfta att alla som ska skriva under årsredovisningen också har gjort det. Agoy tillhandahåller en PDF av hela årsredovisningen som du ladda ned. Använd dina vanliga program för digital signering av PDF:en eller skriv ut den och posta för fysiska underskrifter. Vilket du väljer upp till dig. Bolagsverket kräver inte att få se underskrifterna och därför räcker det att du i Agoy bara bekräftar (genom att bocka i en ruta) att du fått in alla underskrifter som krävs.
  • Klicka sedan bara på en knapp för att lämna årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. I Agoy får du en bekräftelse om att årsredovisningen är inlämnad och att Bolagsverket har tagit emot den.

Steg 3: Skriv under hos Bolagsverket

  • Nu är den digitala inlämningen via Agoy klar, men det återstår fortfarande några steg utanför Agoy. Den person (vd eller styrelseledamot) som du angav under processen ovan kommer få ett mejl från Bolagsverket som bekräftar att årsredovisningen är mottagen och en länk för att digitalt signera fastställelseintyget hos Bolagsverket. Signeringen sker digital, genom till exempel Bank-ID. När det är gjort så betraktar Bolagsverket årsredovisningen som officiellt inlämnad.
  • Notera att denna underskrift hos Bolagsverket endast avser fastställelseintyget (vilket intygar att årsredovisningen är godkänd på årsstämman) och inte är samma som underskrifterna från styrelse, revisor eller andra som kan behöva skriva under själva årsredovisningen.

Agoy på datorskärmar i kontor

Överblick och ordning – allt i molnet

Agoy tar ekonomin hela vägen in i mål

Molnbaserade Agoy tar vid där dina vanliga bokföringsprogram slutar. Om de tar dig från A till B så tar Agoy dig vidare från B till C – och ända in i mål, med digital inlämning av årsredovisningen till Bolagsverket.

Genom Agoy kan du få ett helt digitalt arbetsflöde, ända fram till digital inlämning av årsredovisningen. Programmet ger dig dessutom en oöverträffad överblick och avstämningsarbetet har aldrig varit smidigare!

Agoy tar vid efter den löpande bokföringen

Den löpande bokföringen fortsätter du att göra i dina vanliga program. När det är dags för avstämning, periodbokslut, rapport, årsredovisning och skatt tar Agoy över. Exportera bara en SIE-fil och importera den till Agoy. Jobbar du i Fortnox är det ännu enklare – genom en direktkoppling mellan programmen kan du genom bara ett klick importera eller uppdatera dina siffror i Agoy!

Oavsett om du arbetar på en ekonomiavdelning på ett företag eller på en redovisningsbyrå så innehåller Agoy en rad små finesser som underlättar i ditt dagliga arbete. Integrationen mellan Agoy och Skatteverket gör att du kan uppdatera skattekontona direkt, och dessutom automatiskt filtrera ut transaktionerna från skattekontot över en rad olika konton i Agoy där de hör hemma. Agoy utrotar allt onödigt krångel! Prova Agoy nu! Registrera konto och var igång på några minuter!

Integration med Skattekontot

Tack vare Agoys smarta avstämning kan du skicka alla dina hemgjorda Excel-lösningar till arkivet – du kommer aldrig att vilja gå tillbaka till hur du arbetade förut. Du skapar bokslut för valfri period hur smidigt som helst. I rapportdelen kan du enkelt skapa professionella rapporter för vd, styrelse, investerare och andra som behöver regelbunden insyn i ekonomin.

Agoy är helt molnbaserat

Du sköter allt i programmet via din vanliga webbläsare, ingen lokal installation krävs på din dator och programmet fungerar självklart lika bra på Mac som på PC. Att Agoy är molnbaserat gör också att det alltid är tillgängligt, oavsett var du befinner dig. Dessutom alltid uppdaterat och säkerhetskopierat, utan att du ens behöver tänka på det!

Prova Agoy nu! Registrera konto och var igång på några minuter!

Agoy effektiviserar avstämningar, bokslut, årsredovisningar, skatt och rapport

För byråer och ekonomiavdelningar

Agoy är till för dig som arbetar professionellt med ekonomi. Agoy Bokslut & Skatt hanterar avstämning, periodbokslut, årsbokslut, årsredovisningar, skatt och ekonomisk rapportering.

Den nedbantade versionen av programmet – Agoy Avstämning & Rapport – är framtagen för dig som gör avstämning, periodbokslut och rapportering, men sedan lämnar arbetet vidare när det kommer till årsredovisning och skatt. Här kan du läsa mer om skillnaden mellan de olika programmen och se priser.

Använd Agoy för ett företag – eller alla byråns kunder

Oavsett om du arbetar på en byrå med många uppdragsgivare eller på ett företags ekonomiavdelning kommer Agoy att vara ett ovärderligt verktyg som effektiviserar ditt arbete och ger dig tydlig överblick.

Redovisnings- och revisionsbyråer kommer särskilt att uppskatta Agoys byråstöd/översiktsvy, som i en och samma vy ger dig överblick över byråns samtliga uppdragsgivare. Agoy har ingen begränsning i hur många företag du kan arbeta med i programmet och passar därför lika bra för de största byråerna som för de minsta. Det går förstås också bra att bara använda Agoy för arbetet med ditt eget företag, om du till exempel är ekonomichef eller jobbar på ett bolags ekonomiavdelning.

Nyttigt verktyg vid företagsrådgivning

Du som arbetar med företagsrådgivning har stor nytta av att Agoy snabbt ger en god överblick över ett bolags ekonomi. Genom Agoy får du ett verktyg som underlättar analys och öppnar ytterligare möjligheter för att ge avancerad företagsrådgivning.

Prova Agoy nu! Registrera konto och var igång på några minuter!

Agoy nyhetsbrev

Missa inga nyheter!

Prenumerera på Agoys nyhetsbrev.